تبلیغات
وبلاگ زورق دریا - استفاده از واقعیت افزوده در صنعت کشتی سازی

استفاده از واقعیت افزوده در صنعت کشتی سازی

سه شنبه 28 مرداد 1393
 
 
واقعیت چیزی است که به صورت عادی و بدون هیچ وسیله ای می توانیم ببینیم و «افزوده» آن سری اطلاعاتی است که به صورت کمکی توسط اپلیکیشن‌ها روی «واقعیت» به ما ارائه می‌شود.
هر گاه از پنجره صفحه نمایش گوشی هوشمند یا تبلت خود به محیط فیزیکی پیرامون خود بنگریم و آنگاه روی صفحه نمایش اطلاعاتی اضافی و سودمند در مورد محیط دور و بر ما به ما نشان داده شود، می‌گوییم که از فناوری واقعیت «افزوده» استفاده کرده‌ایم.


به عنوان مثال فرض کنید که گوشی را به سمت یک بنای مهم یا تاریخی بگیرید و بعد روی صفحه نمایش اطلاعاتی در مورد تاریخچه بنا به شما داده شود. یا فرض کنید که متن مصاحبه‌ای را چاپ کرده‌اید و می‌خواهید خوانندگان شما بتوانند صدا یا ویدیوی مصاحبه را نیز بشوند و یا ببینند. در این صورت باید لینکی بین نشریه کاغذی و وب‌سایت خود ایجاد کنید.  

 واقعیت افزوده فناوری گران و پیچیده‌ای نیست.

در ساده‌ترین حالت شما می‌توانید در صفحه مورد نظر یک کد اطلاعاتی قرار بدهید. خواننده شما وقتی برچسب‌خوان گوشی یا تبلت را سمت این کد بگیرد، یک‌راست راهی صفحه مورد نظر سایت شما می‌شود. همین!. کد اطلاعاتی مورد نظر در واقع یک بارکد دوبعدی یا QR code به شکل زیر است که برای خواندن آن باید یک برنامه "بارکدخوان" بر روی گوشی خود نصب کرده و به کمک این برنامه از دریچه دوربین گوشی به کد نگاه کنید.
kmsu.mihanblog.com
اما در سطحی دیگر می‌شود کار را مقداری شیک‌تر انجام داد، به این صورت که بیایید و هزینه کنید و یک اپلیکیشن اختصاصی برای نشریه خود سفارش بدهید، طوری که وقتی خواننده اپلیکیشن را باز کند و گوشی را سمت یک صفحه خاص بگیرد، ضمن دیدن ظاهر عادی آن صفحه، اطلاعات اضافی (شامل اطلاعات متنی اضافه، صدا یا عکس‌های اضافه) در همان محیط به او نشان داده شود. مسلما این کار دوم مقداری پیچیده‌تر است. ویدیوی زیر نرم افزار اختصاصی روزنامه همشهری را در همین زمینه نشان می دهد.





استفاده از کدهای اطلاعاتی بر روی نقشه ها

بارکدهای اطلاعاتی پایشان را به صنعت کشتی سازی هم باز کرده اند. هم اکنون در نرم افزار ShipConstructor امکان تولید این بارکدها و چاپ آن بر روی نقشه ها فراهم شده است. اما چگونه می توان از این بارکدها در صنعت کشتی سازی استفاده کرد:

1- طبقه بندی و آرشیو نقشه ها: برای این منظور بر روی هر نقشه ای که تولید می شود یک بار کد هم چاپ می شود که حاوی اطلاعاتی است که نوع نقشه، زمان تولید نقشه و شماره ویرایش و تغییرات آن را نشان می دهد. مطمئنا کسانی که سابقه کار در کارخانجات کشتی سازی را دارند با این مشکل برخورد کرده اند که نقشه ها مرتب تغییر می کنند و نحوه توزیع نقشه ها در کارگاهها و اطلاع رسانی آن که کدام نقشه آخرین نسخه است مشکلاتی را در بخش تولید بوجود می آورد.

استفاده از بارکد بر روی نقشه ها این امکان را فراهم می آورد که به سادگی آنرا با گوشی موبایل اسکن کرده و متوجه شد که آیا این نقشه آخرین تغییرات را به همراه دارد یا نه. این کنترل ساده به طرز بسیار موثری می تواند کیفیت محصول تولیدی را افزایش داده و از اتلاف زمان و هزینه جلوگیری کند.

2- دانلود آخرین نسخه نقشه ها: میتوان سیستم بایگانی دیجیتالی از نقشه ها ایجاد کرد که آخرین نسخه هر نقشه در مسیر مشخصی در دسترس باشد و بارکد این مسیر بر روی نقشه ها درج شود. به این ترتیب مسئول مربوطه با اسکن بارکد به آخرین نسخه نقشه دسترسی یافته و می تواند آنرا در قالب عکس، PDF، فایل CAD و غیره دانلود کند.

kmsu.mihanblog.com"""kmsu.mihanblog.comkmsu.mihanblog.com

3- دسترسی به اطلاعات تکمیلی: برای انجام کارها در کارگاههای مختلف تولیدی معمولا نقشه های بسیاری آماده می شود که در صفحات مجزا چاپ می شوند. به عنوان مثال یک نقشه مونتاژ حاوی اطلاعات و جزئیاتی در ارتباط با جوشکاری، اتصالات، نماهای برش و غیره می باشد که گنجاندن همه آنها در یک نقشه باعث شلوغی نقشه شده و خواندن آنرا مشکل می کند. بنابراین این جزئیات و اطلاعات اضافی در صفحات دیگری چاپ شده و در نقشه اصلی به آنها ارجاع داده می شود. 

صفحات کاغذی را نمی توان به یکدیگر لینک داد ولی اگر بر روی آنها بار کدی به همین منظور چاپ شود به سادگی می توان آن نقشه را به مدارک تکمیلی اش لینک کرد. به عنوان مثال نقشه مونتاژ پایین حاوی بارکدی است که آنرا به نقشه جوش لینک می دهد.
kmsu.mihanblog.com
همچنین می توان در نقشه هایی که ممکن است پیچیدگیهایی داشته باشند یک عکس سه بعدی از قطعه نهایی و یا یک انیمیشن از ترتیب انجام کار تهیه کرد و مسیر دسترسی به این فایل را بصورت بار کد در زیر نقشه چاپ کرد.

kmsu.mihanblog.com

4- تنظیم گردش کار: بارکدهای اطلاعاتی را می توان به لینکهایی مرتبط کرد تا دستوری را اجرا کنند. به عنوان مثال زمانی که در کارگاه مونتاژ قطعه ای مطابق با نقشه ساخته می شود، سرپرست کارگاه می تواند با اسکن بارکد مخصوص آماده بودن محصول آن نقشه را به سیستم اعلام کند. این کار می تواند جایگزین گزارشهایی شود که در کارگاهها نوشته می شود. این کار از چندین جهت خارق العاده است و حسن بزرگ آن در بروز رسانی خودکار و آنی سیستم کنترل پروژه است.

5- ایجاد تعامل بین تیم طراحی و تیم ساخت: چالش امروزی بسیاری از کشتی سازیها، ایجاد تعامل بهتر و موثرتر بین تیم طراحی و تیم ساخت می باشد. نقشه هایی که توسط بخش طراحی تولید شده و برای ساخت به کارگاهها فرستاده می شوند، در اغلب موارد با هم ناسازگاری داشته و یا فاقد اطلاعات کافی هستند. از طرف دیگر تیم ساخت نیز شرایط خاص خود را داشته و ممکن است سوالات و نظراتی در مورد آن نقشه داشته باشد و یا بخواهد در نقشه دخل و تصرفی انجام دهد. چنین وضعیتی همیشه در کارخانجات کشتی سازی اتفاق افتاده و تولید را با مشکل و کندی روبرو می کند. در این مورد نیز می توان از بارکدهای اطلاعاتی کمک گرفت و یک بارکد ایمیل بر روی نقشه ها درج کرد که با اسکن آن بتوانید ایمیلی در ارتباط با همان نقشه به سیستم کنترل پروژه و یا به دفتر طراحی بفرستید و نقطه نظرات خود را در ارتباط با آن نقشه بیان کنید. 
kmsu.mihanblog.com
همانطوری که دیده می شود استفاده از این بارکدها نیاز به تکنولوژی سطح بالایی نداشته و به راحتی میتوان آنرا پیاده سازی کرد. نحوه استفاده از این بارکدها نیز کاملا سلیقه ای بوده و بر حسب نیاز و خلاقیت کشتی ساز طیف وسیعی از خدمات را پوشش می دهد. قطعا استفاده از این بارکدها می تواند صنعت کشتی سازی را بسیار مهیج تر کند.





تمامی حقوق این وب سایت متعلق به وبلاگ زورق دریا است. || طراح قالب avazak.ir