تبلیغات
وبلاگ زورق دریا - کشتی های بدون سرنشین

کشتی های بدون سرنشین

شنبه 4 مرداد 1393
 
 
آینده بیشتر از آنچیزی که فکر کنید نزدیک شده است. آیا زمان تولد کشتیهای بدون سرنشین فرا رسیده است؟

در حالیکه بیشتر مراکز تحقیقاتی مشغول فناوری در زمینه کاهش آلودگیها و افزایش بازدهی عملیات کشتیرانی در شکل امروزی اش هستند شرکت رولز رویسگام بزرگتر و متهورانه تری را برای ورود به آینده انتخاب کرده است.


شرکت رولز رویس اعلام کرده که می خواهد اولین کشتی باری تمام اتوماتیک دنیا را بسازد. هدف این طرح ساخت کشتی است که بدون خدمه بوده و از ساحل کنترل می شود. به همین منظور پروژه ای با نام MUNIN (دریانوردی بدون سرنشین با شبکه هوشمند) با حمایت چندین موسسه اروپایی تعریف شده و هدف آن توسعه و آزمایش کشتی های خودکار می باشد.


چرا کشتی های بدون سرنشین؟

بر اساس آمارها خطای انسانی یکی از مهمترین عوامل بروز سوانح دریایی در سراسر جهان است.

مهندسین در این طرح امیدوار هستند که با راه اندازی کشتی های بدون سرنشین و با کاهش خطای انسانی، سوانح دریایی بطرز چشمگیری کاهش یابد. مزایای این طرح عبارتند از:

  1. کاهش سوانح دریایی با کاهش خطای انسانی
  2. هزینه پایین نیروی کار
  3. راه حلی برای کمبود نیروی دریانورد
  4. بکار گیری کشتیها در سرعتهای کم، برای افزایش بازذهی و کاهش آلودگی
  5. تطابق کامل با قوانین زیست محیطی

"بازدهی کشتی" فاکتور مهمی است تاثیر مستقیمی در هزینه های عملیات کشتی داشته و یکی از مهمترین دلایل برای اتخاذ چنین تصمیمی از سوی رولز رویس بوده است. شرکت های کشتیرانی در سراسر دنیا هموار در جستجوی راههایی برای کاهش هزینه های عملیات کشتی هستند مخصوصا اینکه اخیرا تعدادی قوانین زیست محیطی تصویب شده اند که پیاده سازی آنها با فناوریهای پیشرفته تر و ایمن تر هزینه زیادی به همراه دارد.

طبق گفته رولز رویس، بسیاری از تجهیزات و سیستم ها در روی کشتی فقط برای پشتیبانی از خدمه و در جهت رفع نیازهای انسانی و آسایش و ایمنی او هستند. حذف یا کاهش نیاز به خدمه ، بصورت اساسی می تواند کشتی ها را ساده تر کند. از آنجاییکه کشتی های بدون سرنشین، نیازی به تجهیزات و سیستم هایی همچون تهویه مطبوع، فاضلاب، برق و غیره را برای خدمه ندارد، بنابراین انتظار می رود که هزینه های عملیاتشان ارزانتر باشد. با حذف  تجهیزات پشتیبانی کننده خدمه، می توان بازدهی تجهیزات و سیستمهای دیگر کشتی را افزایش داد تا کشتی با مصرف سوخت کمتر، مسافت بیشتری را طی کند. 

کشتی های بدون سرنشین توسط اپراتورهایی که در یک اتاق فرمان در ساحل مستقر هستند کنترل و هدایت می شوند. این اپراتورها می توانند چندین کشتی را همزمان کنترل کنند.

اما گذشته از این مزایا، طرح مفهمومی کشتی های بدون سرنشین از هم اکنون با موانع و مشکلات جدی نیز روبرو است که می توانند بکارگیری این نوع کشتی ها را منتفی کند. هم اکنون بکار گیری این کشتیها مطابق قوانین ILO در ارتباط با حداقل نیروی مورد نیاز در کشتی ها غیر قانونی است. همچنین به باور فدراسیون بین المللی کارگران حمل و نقل ITF کشتی های کنترل از راه دور فاقد مهارت، دانش و تجربه ای خواهند بود که دریانوردان حرفه ای ارایه می دهند.


                                          


تعدادی از موانعی که این کشتی ها با آن مواجه هستند عبارتند از:

  1. مشکل بیکاری دریانوردان
  2. مشکلات حقوقی در ارتباط با حقوق دریانوردان
  3. فناوری های پیشرفته ارتباطی و ناوبری برای کنترل کشتی ها
  4. گواهینامه های دریانوردی برای مدیریت کشتی ها از ساحل
  5. برپایی شبکه ای از تاسیسات کنترل ساحلی
  6. هزینه های بالای ساخت و ساز
به گفته رولز رویس، الان زمان ترسیم نقشه راه برای کشتی های بدون سرنشین است. با این وجود باید منتظر یافتن راه حلی باشیم که طرح مفهومی کشتی های بدون سرنشین را با قوانین دریانوردی مطابقت دهد.


    تمامی حقوق این وب سایت متعلق به وبلاگ زورق دریا است. || طراح قالب avazak.ir