طراحی سازه کشتی تانکر با آیین نامه DNV
در قسمت دوم پروژه درسی، برای یک کشتی تانکر، مقطع میانی تعریف شده و ابعاد و ضخامتهای قسمتهای مختلف بر اساس آیین نامه DNV محاسبه می گردد. برای بارگذاری کشتی از نتایج قسمت اول یا از مینیمم مقادیر DNV استفاده می شود. ابتدا مینیمم اساس مقطع لازم برای کشتی طبق DNV حساب شده و بر اساس هندسه مقطع میانی، محل تقریبی تار خنثی حساب می شود. ... 
محاسبات سازه ای بر اساس این حدس اولیه از تار خنثی انجام می پذیرد. پس از محاسبه ضخامتها، مجددا تار خنثی برای مقطع طراحی شده محاسبه شده و  محاسبات دوباره تکرار می گردد. این کار چندین بار صورت می گیرد تا اندازه ضخامت ورقها و تقویتی ها در قسمتهای مختلف بهینه شود. بهتر آن است که محاسبات حداقل سه یا چهار بار تکرار شوند تا ضخامتها بهینه شوند. اگر پس از چندین تکرار شرط حداقل اساس مقطع لازم در راستای قائم یا افقی ارضا نشود باید به طرق زیر عمل کرد:
1- افزایش ضخامت ورق در راستای مورد نظر با توجه به موجودی بازار که معمولا تا 20 میلی متر قابل تهیه است.
2- افزایش ضخامت گیردرها و تقویتی ها، همچنین افزایش ابعاد تقویتی ها در راستای مورد نظر.
3- افزودن گیردر یا دیواره در راستای مورد نظر. 

فایل فشرده زیر شامل تعریف پروژه، آیین نامه DNV, گزارش انجام پروژه به همراه فایل اکسل محاسبات و ماکرو های انسیس می باشد.

منبع: kmsu.mihanblog.com


لینکهای مرتبط: